خبر-تغییر کتاب درسی ریاضی 1 در سال جاری

گروه ریاضی دفتر برنامه‌ریزی و تألیف کتب درسی تصمیم گرفته است کتاب‌های ریاضی را اصلاح کند. چند و چون این اصلاح و تغییر را همشهری در گفت‌وگو با دکتر وحید عالمیان کارشناس مسئول گروه ریاضی دفتر برنامه‌ریزی و تألیف کتب درسی درمیان گذاشته‌ که خلاصه ای از آن رادر ادامه می‌خوانید.

  • شنیده‌ایم که کتاب‌های ریاضی دبیرستان در حال تغییر است. این تغییرات به چه شکلی است و شامل چه پایه و دروسی می‌شود؟

بله، تغییر به معنی اصلاح کلی در پایه اول دبیرستان شروع شده که ان‌شاءالله بتوانیم با توکل به خدا از سال آینده این فرایند را ادامه بدهیم. مقطعی هم که تغییرات و اصلاحات روی آن انجام می‌شود، متوسطه است.

  • بیشتر توضیح بدهید که این تغییرات به چه صورتی است؟

ترکیبی از معلمان و متخصصان آموزش ریاضی و استادان موضوعی دانشگاه درگیر بحث اصلاح کلی کتاب هستند. تغییرات در قالب اصلاح کلی است، سعی ما بر این است که محتوای موضوعی تا حد امکان تغییر نکند و روش و نگرشی که در کتاب وجود دارد تغییر کند، به این صورت که قالب شهودی را تا حد بسیار زیادی در کتاب ببینیم و از حالت انتزاعی تا حدی خارج شویم. بحث بعدی، بحث ICT و نرم‌افزار مرتبط با آن است به‌گونه‌ای که در قالب نرم‌افزار، یکسری فعالیت‌هایی تعریف می‌شود که در طی آن فعالیت‌ها، دانش‌آموزان از حالت انتزاعی به حالت شهودی نزدیک‌تر می‌شوند .

  • آیا کتاب‌های جدیدالتألیفی که به آنها اشاره کردید، براساس راهنمای برنامه درسی تألیف می‌شود؟

ببینید ما تألیف جدیدی نداریم، درواقع، اصلاح کلی کتاب را داریم. اصلاح کلی هم براساس رویکردها و اهداف مشخصی که در شورا تصویب می‌شود، صورت می‌گیرد. خوب چالش‌هایی هم که تا به حال دیده شده می‌بینیم و براساس این، اقدام به اصلاح کلی کتاب می‌کنیم.

  • عناصر اصلی کتاب جدیدالتألیف چیست؟ و چه محورهای جدیدی در این کتاب دیده شده است؟

دیدگاه‌هایی وجود داشت که طی این چند سال توسط معلمان به دفتر برنامه‌ریزی و تألیف انعکاس داده می‌شد. ما آنها را بررسی کردیم و براساس آن یک ساختاری تعریف کردیم. البته ناگفته نماند تا حد بسیار زیادی اصل محتوا را تغییر نداده‌ایم و رویکرد آموزش مربوط به آن‌را تغییر داده‌ایم. به‌عنوان نمونه، بحث کاربردی کردن مفاهیم کتاب است که دانش‌آموزان طی آن احساس کنند که به چه دلیل این کتاب را می‌خوانند. بحث دیگر، شهودی بود و عینی بودن این کتاب است که دانش‌آموزان به کتاب احساس نزدیکی کنند و احساس نکنند که خیلی با ریاضیات فاصله دارند و سعی کردیم به‌نحوی این ارتباط خوب را در اصلاح کلی کتاب با دانش‌آموز برقرار کنیم.

  • آیا حجم کتاب ریاضیات(1) تغییر می‌کند؟          

یکی از دغدغه‌های معلمین، حجم بالای کتاب است. ما این را به خوبی دیده‌ایم. به هر حال معلمان درگیر این موضوع هستند و به همین جهت در جلسات حضور دارند و دیدگاه‌هایشان را به ما انتقال می‌دهند. لذا در این کتاب جدید سعی کرده‌ایم که حجم کتاب تعدیل شود.

  • آیا کم‌شدن حجم با کم‌شدن بعضی از بخش‌ها همراه است؟

ما سعی نمی‌کنیم از کیفیت کار بکاهیم و ما بیشتر به دنبال تعدیل حجم کتاب هستیم نه کم‌ و زیادشدن آن. اتفاقا ما بسیار تاکید داریم روی کیفیت‌بخشی، حتی ما داریم به‌گونه‌ای عمل می‌کنیم که این کتاب قابل استفاده برای تمام رشته‌ها باشد.

  • آیا به دنبال تغییر کتاب‌های ریاضیات(1) کتاب‌های دیگر ریاضی تغییر می‌کند؟

خوب به هر حال مسلما سعی می‌کنیم که فرآیند نگارش را در سایر کتاب‌ها هم تا حدی تحلیل و تعدیل کنیم و به رویکردهای جدید نزدیکش کنیم. این کار حتما انجام خواهد شد ولی در سال جاری تنها ریاضی اول دبیرستان تغییر می‌کند.

  
نویسنده : عنایت اله راستی زاده ; ساعت ۱۱:۳٧ ‎ب.ظ روز ٢۱ فروردین ۱۳۸٧