تاریخچه مسابقات بین المللی المپیاد ریاضی

تاریخچه مسابقات بین المللی المپیاد ریاضی
سال 1959 میلادی (1338 هجری شمسی) بخارست پایتخت کشور رومانی میزبان 6 کشور اروپای شرقی (بلوک شرق) به عنوان نخستین برگزار کننده المپیاد ریاضی بود. کشورهای مجارستان, چکسلواکی, لهستان, اتحاد جماهیر شوروی, بلغارستان و آلمان شرقی با مجموع 52 دانش آموز در این دوره از مسابقات شرکت کردند. چهار سال بعد کشور یوگسلاوی و در سال بعد از آن مغولستان به این مسابقات پیوستند. در سال 1965 میلادی فنلاند نخستین کشور اروپای غربی بود که به این مسابقات ملحق شد. در سال 1967 میلادی کشورهای انگلستان, سوئد, فرانسه و ایتالیا, در سال 1969 کشورهای باژیک و اتریش, در سال 1974 آمریکا و در سال 1977 الجزایر (به عنوان اولین کشور مسلمان) به عضویت این مسابقات درآمدند. در سال 1987 جمهوری اسلامی ایران برای اولین بار در بیست و هشتمین دوره المپیاد ریاضی که در کشور کوبا برگزار شد شرکت نمود. هدف اولیه مسابقات, تشویق جوانان به مطالعه ریاضی و کشف استعدادهای درخشان دانش آموزان است (ناگفته نماند که تا قبل از فروریزی نظام سوسیالیستی در کشورهای بلوک شرق, این مسابقات, صحنه نوعی رقابت بین بلوک شرق و غرب نیز بوده است). کشورهای بلوک شرق بصورت حرفه ای با المپیاد برخورد داشته اند, لیکن پس از تغییر نظامهای سیاسی در این کشورها, امروزه جنبه علمی بیشتر مورد توجه است.
چگونگی برگزاری مسابقات المپیاد بین المللی ریاضی
بعد از مراسم افتتاحیه با حضور مقامات فرهنگی کشور برگزار کننده, سرپرستان و دانش آموزان, مسابقات آغاز می گردد. مسابقات عمدتاً طی 2 روز و با طرح 3 مسأله در هر روز به مدت 5 تا 6 ساعت برگزار می شود. قبل از برگزاری امتحان, مسائل به رویت هیاتهای سرپرستی رسیده و آنها نیز نظرات خود را اظهار می دارند. ترجمه صورت مسائل به عهده سرپرستان و تصحیح اوراق به عهده مصححینی از بین کشورهای برگزار کننده تعیین می شوند, و در نهایت با بحث و بررسی بر روی پاسخ مسائل توسط هیات ژوری و سرپرستان هر تیم, امتیاز شرکت کنندگان مشخص می شود. در مراسم اختتامیه اعلام رتبه‌ها به ترتیب از انتها تا ابتدای جدول و متناسب با تعداد مدالهای طلا, نقره و برنز دریافتی شرکت کنندگان صورت می‌گیرد. ارتباط هیاتهای علمی (سرپرستان) با یکدیگر و تماسهای بعدی آنان و انتقال تجربیات و آشنایی دانش آموزان با یکدیگر, خارج از هرگونه دسته بندیهای سیاسی و تقسیمات جغرافیایی از ثمرات خوب این گردهمایی هاست. در پایان مراسم, کشور میزبان سال بعد, از کلیه شرکت کنندگان رسماً دعوت بعمل می آورد. مرسوم است هر کشور که خواستار شرکت و اعزام تیم ملی ریاضی خود به اینگونه مسابقات است می بایست در سال اول تنها اقدام به اعزام ناظر به این مسابقات بنماید. به کشورهایی که طی چند دوره شرکت مرتباً کمترین امتیاز را کسب کنند اختطار داده می شود. اجرای بازدیدهای دسته جمعی و برنامه های تفریحی – هنری از دیگر اموری است که در پایان این نوع مسابقات مرسوم است.
  
نویسنده : عنایت اله راستی زاده ; ساعت ۸:۳٧ ‎ب.ظ روز ٧ امرداد ۱۳۸٤