گفت وگو با خلیل شکوریان

 

 

 

چهل سال تدریس

 

گفت وگو با خلیل شکوریان ----نقل ازمجله ی ریاضی پویا -شماره ۱۰

                                       

 

جناب آقای شکوریان از شما به عنوان معلم معلمان ریاضی فارس نام می برند ،لطفاً برای آنها که شما را کمتر می شناسند از خودتان بگویید.

 

 

با تشکر ازانجام این مصاحبه و تبریک این که مجله پویا به عنوان نشریه برتر از طرف اتحادیه انتخاب و موفق به اخذ جایزه شده است وتشکر از این که بنده را مورد لطف قرار داده وجمله معلم معلمان را بکار برده اید .

بنده کوچک همه معلمان ریاضی هستم و شایسته این عنوان نمی باشم . درسال 1325 درشیراز متولد شدم .تحصیلات متوسطه را در دبیرستان شاهپور سابق به مدیریت مرحوم قاسم دستغیب که خود یکی ازمعلمان ریاضی بود ، به پایان رساندم . خداوند او را بیامرزد که حق بزرگی بر گردن فرهنگیان و دانش آموزان این شهر دارد .

     

  1. دردانشگاه و درآن روزهای دور و پر خاطره درمحضر چه استادانی بوده اید ؟
  2.  

 

 

 

    تحصیلات عالی را در دانشگاه اصفهان (دانشسرای عالی سابق ) با رتبه اول به پایان رساندم .

    از محضر استادان بزرگوار، پرفسور محسن هشترودی ، دکتر کامگار پارسی ،‌ دکتر وحدتی،‌دکتر گودرزی و

     

    کسب فیض نمودم . خاطره جالبی که از کلاس مرحوم پرفسور هشترودی دارم این است که ایشان معمولاً کلاسهایشان 4 ساعته بود، از 8 صبح شروع و تا ساعت 12 ادامه داشت.

    خودشان چیزی روی تابلو نمی نوشتند و فقط سخنرانی می کردند و از دانشجویان برا ی نوشتن استفاده می کردند . بیشتر اوقات بخاطر این که خط من بد نبود ، قرعه فال به نام حقیر می افتاد که باعث می شد کسب فیض بیشتری ازمحضر ایشان داشته باشم .

       

    1. تدریس ریاضی را از کجا آغاز کردید .
    2.  

    شدت علاقه اینجانب به امر تدریس بر هیچکس پوشیده نیست . باید بگویم که تدریس را از زمانی که دانش آموز بودم شروع کردم ، بسیاری اوقات معلم های بنده از من دعوت می کردند که در کلاس تدریس کنم . در دوران دانشجویی مانند یک دبیر رسمی به تدریس مشغول بودم و سالهای آخر دبیرستان را تدریس می کردم .

    1.  
      1.  

           

        1. از توضیحات کامل شما درباره اهداف اتحادیه و وظایف آن تشکر می کنم .
        2.  

      2.  

      3. جناب عالی ضمن این که از اعضا فعال کمیته اجرایی ـ علمی انجمن فارس هستید ، از اعضا منتخب درهیأت رئیسه اتحادیه معلمان ریاضی کشور نیز می باشید دراین باره لطفاًبیشتر توضیح دهید و این که اتحادیه درآینده چه برنامه هایی را خواهد داشت؟
      4.  

        از بدو تشکیل انجمن حدود سال 72 جز اعضا کمیته اجرایی ـ علمی انجمن بوده ام اکنون به عنوان خزانه دار انجمن انجام وظیفه می کنم و همواره جهت اعتلای اهداف انجمن در حد توان اهتمام لازم را به خرج داده ام . از همکاران محترم ریاضی انتظار همکاری بیشتربا انجمن را دارم.

        اما درمورد اتحادیه ـ از بدو تشکیل انجمن های ریاضی دراستانهای خراسان ـ فارس و به دنبال آن دراستانهای کرمان ، اصفهان و

         

        .نیاز به نوعی هماهنگی بین انجمن ها احساس شد . مهمترین ارگانی که می توانست این کار را انجام دهد اتحادیه انجمن های ریاضی کشور بود لذا به همت آقای دکتر علی رجالی و همکاری آقایان حسین سلطانی مقدم ، محمد ربیعی ، نعمت اله عبدی و خانم نسترن اسدی هیأت مؤسس اتحادیه تشکیل شد .

        طی جلسات متعدد که بیشتر درحاشیه کنفرانسها تشکیل می شد و بعضاً حقیر درآن شرکت داشتم

        پیش نویس اساسنامه تهیه شد .

        در این اساسنامه پیشنهاد شده بود که از هر استان 2 نفر به عنوان عضو شورای نمایندگان تعیین شوند این کار انجام شد . و اولین جلسه شورای نمایندگان دراردیبهشت 80 درشیرازبرگزار شد . دراین جلسه اساس نامه تهیه شده از طرف هیأت مؤسس مورد بررسی قرار گرفت. در همین جلسه انتخابات شورای اجرایی اتحادیه مرکب از 6 نفر از بین نمایندگان استانها و یک نفر ازانجمن ریاضی ایران و یک نفر از انجمن آمار انجام شد . چون مدت هر دوره از شورای اجرائی اتحادیه دو سال می باشد درتیر ماه 82 مجدداً انتخابات به عمل آمد که از بین 60 نفر از تمام استانهای کشور 2 نفر از استان فارس انتخاب شدند (بنده و آقای سلطانی مقدم )که این خود باعث افتخار برای استان فارس است . در شورای اجرایی آقای سلطانی مقدم برای دومین بار دبیر اتحادیه و حقیر هم به عنوان مسؤول دبیر خانه و روابط عمومی انجام و ظیفه می کنم. و اما اهداف اتحادیه و و ظایف آن

           

        1. هماهنگ کردن فعالیتهای علمی و فراهم آوردن زمینه انتقال تجربیات میان انجمن ها .
        2.  

           

        3. همکاری و ارتباط با انجمن ها و مؤسسه های علمی داخلی و خارجی
        4.  

           

        5. تدوین استانداردهایی در زمینه های مختلف آموزشی با استفاده از نظریات انجمن ها
        6.  

           

        7. حمایت و تشویق محققان و صاحبان آثار علمی
        8.  

           

        9. تشویق و ترغیب معلمان و زمینه سازی برای تشکیل انجمن دراستانهای مختلف
        10.  

           

        11. حمایت از برگزاری همایش ها ، جشنواره ها و مسابقات علمی
        12.  

           

        13. تجزیه و تحلیل مسائل آموزشی و اعلام نظریات به مراجع ذیصلاح
        14.  

           

        15. فعالیت درجهت شناسایی و تشویق چهره های شاخص معلمان و دانش آموزان
        16.  

           

        17. انتشار نشریات و تألیف کتب آموزشی
        18.  

           

        19. تعیین محورهای تحقیقاتی درزمینه های آموزش ریاضی
        20.  

    2.  

    3. تجربه موفق شما د رتدریس وآموزش ریاضیات همراه با خصوصیات شایسته اخلاقی که دارید از شما یک الگو ساخته است برای دبیران جوان چه توصیه هایی دارید ؟
    4.  

      حقیر با سابقه تدریس حدود 40 سال هنوز هم قبل از رفتن به کلاس مطالعه ، طرح درس آماده می کنم که هنگام حضور د رکلاس آمادگی لازم را داشته باشم . توصیه حقیر به همکاران این است که :

      ـ دست از مطالعه بر ندارند و سعی کنند در تدریس خود ، نوآوری داشته باشند .

      ـ رفتار متواضعانه علاوه بر این که از شأن معلم کم نمی کند ، باعث می شود که شخصیت والایی برای او به وجود آید .

      ـ دانش آموزان را فرزند خود بدانند و سعی کنند ضمن جدیت درکار آموزش ، با آنها رفتار مناسب داشته باشند که به درس شما علاقه مند شوند .

      درمقایسه بین کتابهای ریاضی فعلی و کتب نظام قدیم ، شما کدام یک را ترجیح می دهید؟

      درکتابهای نظام قدیم ارتباط منطقی بین مطالب درسالهای مختلف رعایت شده بود ، که متأسفانه در کتابهای نظام جدید این مطلب رعایت نشده است و پراکندگی مطالب باعث شده که دانش آموزان اغلب مطالب را فراموش کنند وهمین باعث افت تحصیلی شده است . مخصوصاً دردروس هندسه و مثلثات موارد بالا کاملاً محسوس است

      شنیده ایم که جناب عالی در سالهای گذشته چندین بارطراح سؤلات امتحانات نهایی بوده اید. اگر ممکن است به چند نمونه ازآنها اشاره داشته باشید و بفرمایید در طرح سؤالات هماهنگ شما چه اصولی را بیشتر مد نظر قرار می دهید؟

      حقیر حدود 50 نوبت طراح سؤال امتحانات نهایی بوده ام(هر سال سه نوبت سؤ ال طرح کرده ام ) که این سؤالات شامل جبر و آنالیز (استانی وکشوری) ریاضیات رشته علوم تجربی (کشوری و استانی)حسابان (استانی) حساب دیفرانسیل و انتگرال می شود . بارها از طرف مسؤولان استان و وزارت مورد تشویق قرار گرفته ام. اصولی که همواره رعایت کرده ام عبارتند از :

         

      1. رعایت دستورالعملهای مربوط به طرح سؤال
      2.  

         

      3. رعایت قوه متوسط دانش آموزان دردرس مربوط .
      4.  

         

      5. توجه به کتاب درسی که بهترین منبع برای طرح سؤال است. مسأله های حل شده کتاب ، تمرین های حل نشده کتاب منبع خوبی برای طرح سؤال است .
      6.  

         

      1. شما به عنوان مدرس دوره های ضمن خدمت دبیران درباره برگزاری هرچه بهتر این دوره ها چه نظری دارید و بفرمایید روش کار شما درتدریس به معلمان چگونه است ؟
      2.  

      دوره های ضمن خدمت اگر برای کسب مدرک و امتیاز باشد ، همین است که تا کنون دیده اید . این دوره ها باید به سبکی باشد که از طرف انجمن تاکنون اجرا شده است ، یعنی باید بیشتر جنبه تبادل نظر وارایه تجربیات باشد . درکلاسهای ضمن خدمت روشهای تدریس را برای کار آموزان توضیح می دهم ، چون مطالب علمی را همکاران همه می دانند . بنده بارها دراین دوره ها به همکاران توصیه کرده ام که هنگام شروع درس درهر جلسه طوری باشد که باعث جذب دانش آموز و ایجاد علاقه در او شود .

      سعی کنیم با مثالهای ساده تر مطلب را شروع کرده و به تدریج مسائل قابل توجه و مشکل تر را مطرح کنیم.

         

      1. جناب شکوریان ، آیا قصد ندارید حاصل سالها کار و تلاشتان را درقالب تألیف کتاب دراختیار دوستداران و معلمان استان قراردهید؟و اگر جواب بلی است چرا این کار را تاکنون به تأخیر انداخته اید؟
      2.  

      متأسفانه به علت گرفتاریهای زیاد کاری (در امر تدریس و سایر امور)موفق به انجام این مهم نشده ام البته تمایل زیاد برای انجام این کار دارم ، درعین حال عقیده دارم که کتاب باید با محتوا باشد . اگر خداوند توفیق دهد در سالهای آتی اگر عمری باقی باشد به این کار مهم بپردازم.

    بنده نیز از انجام این مصاحبه تشکر کرده توفیق شما را جهت انتشار هر چه بهتر مجله پویا

    آرزومندم.

  
نویسنده : عنایت اله راستی زاده ; ساعت ۱۱:۳٥ ‎ب.ظ روز ۱٢ مهر ۱۳۸٢
تگ ها : فارس ، گفت و گو