گفت وگو با استادپرویز شهریاری-سلیمان فرهادیان

سلیمان فرهادیان : روز یکشنبه بخش اول گفت وگو را با استاد شهریاری خواندید بخش دوم و بخش پایانی هم اکنون پیش روی شما است.

- برای تغییر شرایط حاکم بر وضعیت آموزش در ایران چه باید کرد؟

برای بهبود این وضعیت باید هزینه کرد. باید به وضعیت معیشتی معلمان رسیدگی کرد. آیا کسی که لیسانس ریاضی است و در آموزش و پرورش مشغول است می تواند با حقوق دریافتی خود هزینه رفت و برگشت را پرداخت کند. بسیاری از دبیرانی که انسان های سالمی هستند و نمی خواهند خود را درگیر تست و برنامه های مشابه کنند، باید به شغل دوم و سوم روی بیاورند و برای مثال مسافرکشی کنند. پیش از انقلاب یک معلم می توانست با کمی پس انداز منزلی برای خود تهیه کند و اتومبیلی بخرد، اما امروز تهیه خانه و ماشین برای معلم یک رویاست. برای تغییر این وضعیت هم راه حل هایی وجود دارد ولی پیشنهاد کلی من آن است که از افراد با صلاحیت دعوت کنند و از آنها نظر بخواهند. اگر دولت دست این افراد را باز بگذارد و در حد ضرورت برای  آموزش و پرورش هزینه کند، این مشکل هم حل می شود. دولت باید درک کند که آموزش و پرورش از مهم ترین ارکان جامعه است و معلم باید در قبال تدریس حقوق مناسبی دریافت کند. زمانی که خاطرات اولر ریاضیدان مشهور را می خواندم با نکته جالبی مواجه شدم.

وی حتی زمانی که می خواست برای صدمین بار مبحثی را تدریس کند در دفتر خاطرات خود تمام نکات مربوط به تدریس را می نوشت و موضوعات مهم درس، نکات برجسته، آزمونی که باید برگزار شود، همه را با ذکر مدت زمان مربوط به آن یادداشت می کرد. هر زمانی که احساس می کرد دانش آموز از درس خسته شده  است، لطیفه ای تعریف می کرد که به درس مربوط باشد و خستگی او را برطرف کند. یعنی برای دو ساعتی که سر کلاس بود برنامه داشت و حتی اولر که برای هر مسئله ای پاسخی دارد، به این شکل برنامه درس فردا را تنظیم می کند، تمام معلمان ما هم باید برای درس فردا برنامه ریزی کنند. این کار در صورتی ممکن است که معلمان وقت برنامه ریزی داشته باشند و فقط به یک کار (شغل معلمی) مشغول باشند، نه اینکه شغل های متعدد داشته باشند.

- پیشرفت ریاضیات چه تاثیری در پیشرفت سایر علوم داشته است؟

نزدیک ترین علم به ریاضی اختر شناسی است. اختر شناسی بدون ریاضیات نمی تواند یک گام بردارد. بعد از اختر شناسی، فیزیک و مکانیک از ریاضیات بیشترین بهره را بردند. فیزیک و مکانیک طی سه قرن اخیر توسعه پیدا کردند یعنی زمانی که ریاضیات پیشرفت کرد و توانست قوانین حاکم بر این دانش ها را کشف کند.

- اگر می توانید مثالی هم در نقش ریاضیات ارائه کنید.

برای درک بیشتر این بحث مثالی ارائه می کنم. در قرن نوزدهم طی مدت یک ماه کشتی های بسیاری که از سواحل بریتانیا به حرکت درآمدند در دریا غرق شدند. برای پیگیری این موضوع از ادامه حرکت کشتی ها جلوگیری کردند و به بررسی این موضوع پرداختند که چرا کشتی ها در دریا غرق می شوند. حتی دو کشتی مسافربری در سواحل ایرلند به هم برخورد کردند و با مسافران غرق شدند. اما علت اصلی این واقعه چه بود؟

پس از آ نکه کسی نتوانست این مشکل را حل کند، به سراغ ریاضیدانان رفتند یکی از ریاضیدانان قانونی را پیدا کرد که ۶۵ سال پیشتر ریاضیدانی در مورد عملکرد قطب نما در محیط های فلزی کشف کرده بود. در حقیقت پیش از آن تاریخ کشتی ها را از چوب می ساختند. مقدار فلز به کار رفته در این کشتی ها کم بود و تاثیری در عملکرد قطب نما نداشت. با تغییر مختصر در این قانون توانستند از قطب نماها در کشتی های فلزی هم استفاده کنند و بدین ترتیب پس از یک ماه تعطیلی، مجدداً کشتیرانی به کار افتاد. ریاضی علاوه بر اختر شناسی و مکانیک، در فیزیک هم بسیار کاربرد دارد. بدون ریاضیات نمی توان قوانین نور و مغناطیس را درک کرد. بسیاری از علوم دیگر همانند ژنتیک و تاریخ هم به ریاضی وابسته اند. به نظر من در ده سال دیگر کامپیوتر و اینترنت جزو لوازم ضروری زندگی هر فرد می شود و کامپیوتر هم از مبانی ریاضی استفاده می کند. کامپیوتر یعنی محاسبه گر. محاسبه در ابتدا از چرتکه شروع شد.بعدها پاسکال اولین ماشین حساب را اختراع کرد که قابلیت انجام جمع و تفریق را داشت. بعدها ماشین حساب های برقی ساخته شدند، تا اینکه نوبت به کامپیوتر رسید.

- سئوال بعدی ما به فعالیت شما در حوزه کتاب مربوط می شود استاد! تاکنون چند جلد کتاب تالیف و ترجمه کرده اید؟

واقعیت این است که خودم آمار دقیقی از آن را ندارم، اما زمانی که یکی از دوستان آماربرداری کرد، تعدادشان بالغ بر دویست و پنجاه جلد بود. علاوه بر این حدود هزار مقاله در روزنامه ها و مجلات مختلف به چاپ رسانده ام. این ها که برشمردم حاصل عمر من است.

- اولین کتابی که منتشر کردید کدام بود؟

اولین کتابی که نوشتم جنبش مزدک و مزدکیان نام داشت. اولین کتابی هم که ترجمه کردم تاریخ حساب، تالیف ریاضیدانی فرانسوی به نام رنه تانون بود. در ابتدا فرانسه ترجمه می کردم. در سال ۳۵ یک دوره یک سال و نیمه در زندان بودم. در ابتدای ورود به زندان تصمیم گرفتم که فعالیتی داشته باشم. به همین دلیل از روی یک کتاب خود آموز زبان روسی که برای فرانسوی زبان ها تالیف شده بود، زبان روسی را فراگرفتم. گاهی اوقات روزانه شانزده تا هفده ساعت روی این کتاب کار می کردم و توانستم نه ماهه کتاب هشت صد صفحه ای را به دقت خوانده و تمام کنم. پس از آن کتاب ها را از روسی به فارسی ترجمه می کنم. به جز شش کتاب اولم را که از فرانسه ترجمه کردم، بقیه از روسی است. چون دولت سوبسید می داد کتاب های روسی ارزان بود، دیگر آنکه تنوع در این کتاب ها بسیار زیاد بود و منابع بسیار غنی ای در اختیار بود. مثالی بزنم. دوستی در لندن دارم که کتابی را برایم فرستاد و گفت این کتاب تازه  چاپ شده و هنوز در بازار پخش نشده است و من این نسخه را از چاپخانه تهیه کرده ام. از طرف دیگر در شوروی مجله ای منتشر می شد به نام ریاضیات در دبیرستان. یک ماه بعد این مجله به دستم رسید. در آن مجله مقاله ای خواندم درباره نقد ترجمه روسی همان کتابی که دوستم از لندن برایم فرستاده بود. یعنی طی یک ماه این کتاب به روسیه رسید، ترجمه شد، منتشر شد، و بعد از ترجمه آن کتاب نقدی هم صورت گرفت که من آن نقد را خواندم... مجله دیگری منتشر می شد که در آن گزارشی چندخطی از هر مقاله ای که در هر جای دنیا به هر زبانی منتشر می شد و حاوی نکته جدیدی بود، چاپ می شد و شخص می توانست با مکاتبه به نشانی مجله، اصل آن مقاله یا ترجمه روسی آن را دریافت کند. به نظر من انجام این کار به دستگاه بسیار عریض وطویلی نیاز داشت.

- شما می فرمایید ۲۵۰ جلد کتاب ترجمه و تالیف کرده اید که این بیانگر اقبال نسل جوان آن زمان به کتاب است. چرا جوان امروز چندان با کتاب مانوس نیست؟

به گمان من مقدار زیادی از این مشکل از کنکور ناشی می شود. حدود شش هفت سال پیش در مورد کتاب های موجود در خانواده هایی با پدر و مادر بی سواد تحقیق کردم. دریافتم خانواده هایی که قبل از کنکور دانش آموز داشتند در خانه خود حتماً چند جلد کتاب داشتند که موضوع آنها هم بسیار متنوع بود. وقتی می پرسیدم کتاب ها را از کجا تهیه کردید در جواب می گفتند فرزندمان در دوره دانش آموزی تهیه کرده است. ولی خانه هایی هم بودند که در آن به جز کتاب تست، کتاب دیگری پیدا نمی شد. اینها معمولاً خانواده  ای بودند که فرزند آنها بعد از دوره کنکور وارد دانشگاه شده بودند.زمانی رمان های بلند مثل جنگ و صلح و بینوایان به چاپ می رسید. ولی امروز کتاب بینوایان روی دست ناشر می ماند و به فروش نمی رود. چرا؟ چون قشر کتابخوان دانش آموز هستند که آنها هم سرگرم تست هستند.کتاب ها در کتابخانه ها خاک می خورد و کسی آنها را نمی خواند. اگر هم کسی بخواند همان کتابخوان های قدیمی هستند.

- با این تفاسیر وظیفه دبیران و معلمان برای آشنا کردن دانش آموزان با کتاب و بهبود وضعیت آموزشی چیست؟

یکی از روش ها این است که به هر نحو ممکن دانش آموزان را با کار گروهی آشنا کند، تا از فعالیت های انفرادی دوری کند. دانش آموزان را گروه بندی کند تا دانش آموزان به طور گروهی به حل مسئله بپردازند. سعی کنند در کلاس تا جایی که امکان دارد درس را دلچسب ارائه دهند. از تاریخ، کاربرد و فلسفه ریاضی کمک بگیرند تا ارائه درس مطلوب تر صورت گیرد.

- چرا اقبال عامه مردم حتی دانشجویان نسبت به کتاب های علمی تا این حد کم شده است؟

به نظر من تا حدود زیادی از ضعف تبلیغ ناشی می شود. مثلاً برنامه های تلویزیونی عمدتاً در مورد ورزش است. کمتر برنامه ای در مورد زندگی دانشمندان از تلویزیون پخش می شود. اگر هم پخش می شود در ساعت های پایانی است.
  
نویسنده : عنایت اله راستی زاده ; ساعت ۱٢:٤٧ ‎ق.ظ روز ۱ بهمن ۱۳۸٢

گفت و گو با استاد پرویز شهریاری و 2خبر برای معلمین ریاضی فارس

 

 

 

 

2خبر برای معلمین ریاضی فارس

 

خبر اول : مجمع عمومی سالیانه فوق العاده انجمن معلمان ریاضی فارس

 

درجمعه 26 دی ماه 82 برگزار شد . مهمترین دستورجلسه ترمیم اساسنامه بود . از یازده پیشنهاد رسیده ، ده مورد آن رأی موافق آورد . مهم ترین آنها ، این ماده بود که :

(( هیچ عضوی ازاعضاء پیوسته انجمن نمیتواند بیش از دو دوره متوالی و یا سه دوره متناوب عضوشورای اجرایی ـ علمی باشد .))

این مصوبه عطف به ما سبق نمی شود .

 

خبر دوم : آشنایی با دبیر خانه ریاضی کشوری و سایت

 

www.Tehranedu.ir

این دبیر خانه اقدام به بر گزاری مسابقه کتابخوانی بین معلمین ریاضی کرده است . کتاب خلاقیت ریاضی منبع مسابقه است .

معلمین ریاضی اطلاعات بیشتر را ازدفترمدارس خود بگیرند .

------------------------------------------------------------------------------

روزنامه شرق و صفحه علم : در گفت و گو با استاد پرویز شهریاری

درصفحه 15 روزنامه شرق یکشنبه 28دی 1382 گفت و گوی مفصل و خواندنی با عنوان سرزمین جبر با استاد پرویز شهریاری به چاپ رسیده است . کمتر کسی است که ریاضی خوانده باشد و مدیون زحمات و تلاش های ارزنده او نباشد . ترجمه و تألیف بیش از 250 جلد کتاب طی 55 سال فعالیت علمی فرهنگی و چاپ حدود هزار مقاله تنها گوشه ای از میراث گرانبهای اوست . پیشنهاد می کنیم حتماً این گفت و گو را بخوانید .

آدرس اینترنتی روزنامه :

 

www.sharghnewspaper.com

سلیمان فرهادیان این گفت و گوی خواندنی را انجام داده است .

 

 

 

  
نویسنده : عنایت اله راستی زاده ; ساعت ۱٢:٢٧ ‎ق.ظ روز ۱ بهمن ۱۳۸٢

ویژه نامه ...قسمت 3

                                      پنجمین آغاز

ویژه نامه آغازبکارشورای اجرایی علمی دوره پنجم انجمن معلمان ریاضی فارس

گزارشی از فعالیت های انجمن معلمان ریاضی استان فارس

 

 

     

  1. تشکیل دوره دانش افزایی (( حسابان 1و2 )) و ((حساب دیفرانسیل و انتگرال 1و2)) هر کدام به مدت 100 ساعت با شرکت همکاران ریاضی متقاضی و علاقمند استان ، انجام ارزشیابی پایان دوره ای و اقدام جهت صدور گواهی جهت پذیرفته شدگان با همکاری مرکز آموزش ضمن خدمت فارس
  2.  

     

  1. تجهیز کتابخانه انجمن جهت تأمین نیازعلمی همکاران و دانش پژوهان و سایر علاقه مندان
  2.  

     

  1. تشکیل اردوی فرهنگی ـ علمی در اردوگاه تربیتی سیدان فارس ( چله گاه )
  2.  

     

  1. نقد و بررسی سئوالات ریاضی هماهنگ استانی سوم دبیرستان در خرداد 82 توسط کمیته علمی
  2.  

     

  1. همکاری و راهنمایی دانش آموزان و دانش پژوهان جوان استان
  2.  

     

  1. همکاری با دبیر خانه گردایش ریاضی پژوهان جوان فارس
  2.  

     

  1. برگزاری مسابقه کتاب خوانی از کتاب سرگذشت ریاضیات تألیف استاد پرویز شهریاری
  2.  

     

  1. همکاری نزدیک با کمیته علمی ششمین کنفرانس آموزش ریاضی ایران که در بهمن و اسفند 81 در شیراز برگزارشد .
  2.  

     

  1. فعالیت و تلاش بیشتر صندوق قرض الحسنه انجمن در راستای تأمین نیازهای ضروری اعضاء
  2.  

     

  1. همکاری در طرح (( معلم و پژوهش )) که به ابتکار مرکز توسعه ی حرفه ای فرهنگیان فارس برگزار گردید .
  2.  

     

  1. آماده سازی و تهیه نشریه پویا با سبکی نو و حرفه ای وتوفیق کسب عنوان برترین مجله ریاضی انجمنهای معلمان کشور و دریافت لوح و جایزه نقدی از سوی اتحادیه انجمنهای معلمان ریاضی کشور
  2.  

     

  3. برگزاری اولین محفل ریاضیات به مناسبت گرامیداشت نخستین دهه ریاضیات کشورکه از سوی انجمن ریاضی ایران ، ابتکار عمل انجمن فارس مورد تقدیر قرار گرفت .
  4.  

     

  1. چاپ ویژه نامه اولین محفل ریاضیات فارس و خبر نامه برگ سبز
  2.  

     

  1. توفیق خدمتگزاری مجدددبیر انجمن به عنوان دبیر اتحادیه دردومین دوره فعالیت اتحادیه و عضویت
  2.  

خزانه دار انجمن در شورای اجرایی اتحادیه ، بر اساس انتخابات ششمین همایش شورای نمایندگان انجمنهای علمی و آموزشی کشوردر شهر کرد .

     

  1. فعالیت گسترده روابط عمومی دراطلاع رسانی و همکاری با نشریات خبر جنوب ، نیم نگاه ومجله رشد آموزش ریاضی و توفیق خدمتگزاری در مجله تازه تأسیس اتحاد نشریه ریاضی اتحادیه معلمان ریاضی ایران
  2.  

     

  1. خبر رسانی اینترنتی از طریق همکاری با وبلاگ سر دبیری پویا به نشانی
  2.  

 

 

WWW.Reyazipooya.Persianblog.com

  
نویسنده : عنایت اله راستی زاده ; ساعت ۱٢:٥۸ ‎ق.ظ روز ٢٦ دی ۱۳۸٢

ادامه ویژه نامه :

واین هم ادامه ویژه نامه :

 

کوتاه سخن

 

درباره تشکیل مجمع عمومی سالیانه انجمن علمی و آموزشی معلمان ریاضی استان فارس

 

 

از آنجا که مجمع عمومی سالیانه درسال 81 درآبان ماه تشکیل شده بود وبرحسب ضرورت مفادی از پیشنهادهای مطرح شده به رأی مجمع گذاشته ونتیجه مصوبه لحاظ شده بود،‌طبق صورت جلسه 10/2/82 شورای اجرایی و علمی قراربر این بوده که درفواصل تیرماه نا آبان ماه 82 مجمع تشکیل شود. درخرداد 82 دبیر انجمن با معاون محترم تأمین نیروی انسانی جهت تشکیل مجمع عمومی سالیانه ملاقات داشتند. ایشان اظهار داشته اندبه دلیل ایام امتحانات پایانی وسپس تعطیل مدارس و عدم دسترسی به همکاران ومشکلات حضوراعضاء انجمن که درشهرستانها خدمت می کنند؛‌به مهر موکول شود.دراواخر مهرماه با توجه به نزدیکی ماه مبارک رمضان و کوتاهی فرصت خبررسانی و عنایت به صورت جلسه مورخ 25/3/82 ، طبق مصوبه شورای اجرایی و علمی که با حضور بازرس انجمن تشکیل شد قرار شد مجمع عمومی پس از ماه مبارک رمضان تشکیل شود و طی نامه ای از سازمان تقاضای محل جهت برگزاری مجمع شد ؛ سازمان اعلام کردند با توجه به این که ضمن خدمت به صورت مرکز تربیت معلم درآمده است ، ضرورت دارد از قبل جهت آمادگی مرکز و محل هماهنگی و تمهیدات لازم انجام گیرد وسپس اقدام شود. با تماس به مسؤولان مرکز تربیت معلم سلمان فارسی و تعییین زمان مناسب با توجه به آمادگی سالن اجتماعات ، تاریخ برگزاری مجمع 20/9/82 تعیین گردید و از طرف انجمن در روزنامه خبر جنوب مورخه 6/9/82 به استحضار اعضاء به صورت اطلاعیه رسید. و طی نامه 300 ـس . 8/9/82 از سازمان تقاضای همکاری جهت دعوت و حضور همکاران شد ولی چند روز قبل از تشکیل مجمع مسئول امورانجمن ها اظهار داشتند که چون دیر شده ، اطلاع رسانی میسر نیست و جلسه را به تأخیر بیاندازید. بلافاصله جلسه شورای اجرایی و علمی تشکیل و با موافقت اعضاء و بازرسان مقرر شد این مجمع در یکی از روزهای 25-26-27 دی ماه 82 برگزار شود و طی نامه ای که به امضاء تمام اعضاء شورای اجرایی و بازرسان رسید به آقای اصغر بهشت آیین عضو محترم شورا مأموریت داده شد که به سازمان مراجعه و تاریخ دقیق برگزاری را با هماهنگی سازمان مشخص کنند . درجلسه ای که در تاریخ 8/10/82 در محضر رئیس سازمان تشکیل شد طی نامه ای از ایشان تقاضای مجمع شد ، که ایشان موافقت فرمودند مجمع در تاریخ 26/10/82 تشکیل گردد. از این رو جای هیچ گونه ابهامی ویا کوتاهی از طرف انجمن نبوده ونیست .

 

انجمن علمی و آموزشی معلمان ریاضی فارس

  
نویسنده : عنایت اله راستی زاده ; ساعت ٥:۱٧ ‎ب.ظ روز ٢٥ دی ۱۳۸٢
تگ ها : فارس

ویژه نامه مجمع عمومی عادی سالیانه انجمن

انجمن معلمان ریاضی فارس فرداجمعه ۲۶دی ماه مجمع عمومی عادی سالیانه دارد .درمحل ضمن خدمت واقع درکوی زهرا .ویژه نامه ای تدارک دیده ایم باعنوان

            پنجمین آغاز

که مطالب آن تقدیم می شود:

 

 

به نام خدا

 

 

 

نگاهی گذرا به

 

 

 

تاریخچه تأسیس انجمن علمی ـ آموزشی معلمان ریاضی استان فارس

ونحوه تدوین اساسنامه آن

 

نخست :

انجمن علمی ـ آموزشی معلمان ریاضی استان فارس دارای اساسنامه مدون و مصوب، پس از تصویب کمیسیون استان و سپس تأیید نهایی شورای بررسی انجمن های علمی و آموزشی وزارت آموزش و پرورش به مجوز 16/12072/610 می باشد.

 

و اما تاریخچه :

مقارن نیمه دوم اسفند 1372 به همت تعدادی از معلمان علاقمند وباتجربه ریاضی ، نخستین جلسه با دعوت از کلیه دبیران ریاضی استان در سالن دبیرستان عشایری شیراز تشکیل گردید . دراین جلسه انتخابات هیأت مؤسس به طور مخفی با ورقه انجام گرفت و خانم ها مریم مکارم و کبری امام قریشی و آقایان علی محمد توکلی، حسین سلطانی مقدم، غلامحسین کارموئی، مسعود افشار جلیلی و بهروز میثاقی،‌به عنوان اعضای این هیئت انتخاب گردیدند. اساسنامه پیشنهادی که توسط هیأت مؤسس فراهم گردیده بود برای اظهار نظریات اصلاحی به کلیه مدارس راهنمایی و متوسطه استان ارسال گردید و پس از دریافت نظریات اصلاحی اساسنامه اولیه مشتمل بر 4 فصل،‌43 ماده و20 تبصره در جلسه مورخ 27/10/73 اولین مجمع عمومی انجمن به تصویب رسید.

چندی بعد

براساس شیوه نامه انجمن های علمی جهت اخذ مجوز دستور العمل صادرشد که اساسنامه انجمن معلمان استانها براساس آن شیوه نامه باید تنظیم گردد. ضمن آن که در تبصره 3 ماده 9 همان شیوه نامه آمده بود (( انجمنهایی که قبل از این تاریخ تأسیس شده اند تطبیق دقیق اساسنامه آنها با “اساسنامه نمونه ” ضرورتی ندارد و به جای هیئت مؤسس اسامی هیئت اجرایی فعلی را طبق فرم پیوست با مدارک مربوط به کمیسیون استان ارسال کنند. ))

با لاخره پس از انتظار فراوان؛ کمیسیون بررسی صلاحیتهای انجمنها در استان فارس تشکیل شد و با طرح موضوع در جلسه مورخ 16/8/79 کمیسیون، نظر کمیسیون طی نامه 13/1139513 /63 به عنوان اصلاحیه اساسنامه در 12 مورد به انجمن ابلاغ شد. 12/9/79

سپس اساسنامه با رعایت نکات پیشنهادی و مشخصات کامل هیئت اجرائی وقت همراه با مدارک خواسته شده طی نامه29/9/79 به کمیسیون بررسی صلاحیت انجمنهای علمی آموزشی اداره کل استان ارسال شد که پس از تصویب

در آن کمیسیون ،برای بررسی نهایی به تهران ارسال شد و مجوز فعالیت انجمن طی نامه 16/12072/610 صادر و به انجمن ابلاغ گردید. 2/12/79

اساسنامه کنونی انجمن با توجه به تصمیمات اتخاذ شده مصوب در مجامع عمومی برگزار شده و در نهایت مجمع عمومی مورخ 2/8/81 به صورت حاضر در 4 فصل ، 41 ماده و 21 تبصره اصلاح و ترمیم گردیده و به تصویب مجمع عمومی رسیده است. قابل ذکر است که مصوبات آخرین مجمع عمومی، جهت تأیید در آذر ماه 81 به کمیسیون استان ارسال گردیده است. انجمن امیدوار است، اعضاء محترم با عنایت به مطالب فوق ومطالعه دقیق اساسنامه ما را از نظریات ارزشمند خود مطلع سازند.

 

  
نویسنده : عنایت اله راستی زاده ; ساعت ٤:٥٥ ‎ب.ظ روز ٢٥ دی ۱۳۸٢

میلاد رضای آل نبی ثامن الحجج مبارک باد

با سلام و پوزش از این که مدتی نبودم ، به روز بودن هم کار سختی است . مخصوصاً با این حجم تدریس که دارم .

       میلاد رضای آل نبی ثامن الحجج مبارک باد .

  
نویسنده : عنایت اله راستی زاده ; ساعت ٥:۱٩ ‎ب.ظ روز ۱٤ دی ۱۳۸٢
تگ ها :